Skip links

XI Jornades de les Colònies Industrials 2023

Aquest mes d’octubre tornem a realitzar, com ja ho vam fer l’any passat, un programa d’activitats sota el títol de JORNADES DE LES COLÒNIES INDUSTRIALS iniciat pel Museu de la Colònia Vidal i que enguany arriba a la onzena edició.

Les activitats programades es realitzaran en caps de setmana, per les quals comptem amb la participació de l’Àmbit de Recerques del Berguedà així com de les associacions de veïns, entitats i ajuntaments del Berguedà.

Dissabte, 30 de setembre

DESCOBERTA DELS JARDINS I EL BOSQUET DE CAL PONS

Lloc: Plaça de de l’Església de Cal Pons (Puig-reig)  / Hora: 17 h

Visita guiada a càrrec de la historiadora Rosa Serra, i el president de l’Associació de Veïns de Cal Pons, Jaume Serra

Jardins de Cal Pons (Puig-reig)

Recorregut pels diferents espais d’aquest jardí històric per conèixer la seva estructura i les diferents espècies d’arbres i plantes que el conformen. Descoberta del sistema de fonts i dipòsits d’aigua per regar tot el conjunt per tal de mantenir aquest espai singular de vegetació diversa i esplendorosa.

Un dels trets més característics de la colònia Pons és l’existència d’un gran jardí i una zona de bosc que es dissenyà i es construí al mateix temps que la fàbrica i la colònia, i per tant abans de 1900, amb la clara voluntat d’envellir la finca, i transformar-la també formalment, de cal Garrigal a la colònia Pons.

Participen Associació de Veïns de Cal Pons, Àmbit de Recerques del Berguedà, Associació Amics de les Colònies Alt Llobregat i Ajuntament de Puig-reig

Diumenge, 1 d’octubre

XXXV CAMINADA POPULAR DE L’AMETLLA DE MEROLA

Sortida Plaça del Teatre / 8 h del matí

Recorregut circular seguint el Llobregat passant per les colònies industrials de l’Ametlla de Merola, cal Riera, cal Vidal i cal Marçal. Total: 14,20 Km

La ruta d’aquesta edició ens portarà a aprofundir i valorar el paisatge fluvial configurat al voltant del riu Llobregat així com 4 de les colònies tèxtils que es van construir aprofitant el seu cabal d’aigua per a produir l’energia necessària pel seu funcionament. Sortirem de la colònia de l’Ametlla de Merola i passarem per Cal Riera, Cal Vidal i Cal Marçal, cadascuna d’elles és digna de fer-hi una visita més acurada però us animem a fer-ho en una altra oportunitat.

El traçat previst es caminar per una banda del riu Llobregat fins a Cal Marçal a on tindrem un petit refrigeri i començarem la tornada cap a l’Ametlla per l’altra banda del riu. Gaudirem d’unes vistes dels entorns fluvials, del seu bosc de ribera i unes vistes de les colònies amb les seves edificacions industrials, canals per alimentar les turbines que encara funcionen, palanques per creuar el riu i edificis d‘habitatges més o menys ben conservats.

A la tornada a l’Ametlla de Merola tindreu l’oportunitat de visitar «l’Exposició Fotogràfica Bosc de ribera, la vida al riu» que ha preparat l’Associació de Veïns i Veïnes de l’Ametlla de Merola.

Inscripcions: el mateix dia de la sortida. Preu: 8 euros. Menors de 14 anys: 5 euros

Organitza Associació de Veïns de l’Ametlla de Merola, amb la col·laboració de l’Associació Amics de les Colònies Alt Llobregat, l’AM Riu Net i l’Ajuntament de Puig-reig

Dissabte, 7 d’octubre

GRAN VISITA TEATRALITZADA COLÒNIA VIDAL

Lloc: Museu de la Colònia Vidal (Puig-reig) / Hora: 18 h

Visita al conjunt de la colònia guiada i amenitzada per personatges de l’època en que la colònia es trobava en ple rendiment, que expliquen vivències de com estava organitzada la vida laboral i social així com la història de la colònia.

Els personatges guien als visitants pels espais i equipaments de la colònia, coma ara els pisos dels treballadors, l’escola, el casal de la dona, la botiga, el safareig o la fàbrica.

Preu: 10 euros / menors de 12 anys gratuït

La colònia Vidal

Cal Vidal fou l’última de les colònies tèxtils que es construïren al Berguedà a la segona meitat del segle XIX. L’impulsor fou Ignasi Vidal i Balet, descendent d’una família manresana documentada des del segle XVI i que destacà per la seva activitat manufacturera en el sector de la seda.

L’any 1892, Ignasi Vidal comprà els terrenys d’aquest indret perquè eren un dels únics espais disponibles, entre Cal Rosal i Navàs, per poder instal·lar una colònia. La resta del Baix Berguedà, a peu de riu, ja estava ple de colònies. La fàbrica es posà en marxà l’any 1900, però anteriorment s’hagué de construir la resclosa de 17 metres d’alçada, la més alta de la zona, i un canal de derivació que permetessin aprofitar l’aigua del Llobregat com a font d’energia.

Organitza: In illo tempore Museu de la Colònia Vidal amb la col·laboració de Fira Embarrats de Sant Joan de Vilatorrada.  

Diumenge, 8 d’octubre

50 ANYS DEL DARRER TREN MANRESA – OLVAN

Lloc: Antiga Estació de tren Cal Vidal (Puig-reig) / De les 11 h del matí fins a la 19 h tarda

Amb motiu de commemorar-se els 50 anys de la circulació de darrer tren de la línia Manresa – Olvan, impulsada pels industrials de les colònies de l’Alt Llobregat, es presenta un programa d’activitats vinculades al món del ferrocarril, amb xerrades, projeccions exposicions, i maquetes al voltant del tren.

Antiga estació del tren de Cal Vidal (Puig-reig)

De les 11 del matí a 19 h tarda:

  • Edifici Estació: Maqueta de trens de la línia Manresa-Olvan-Guardiola Escala G 1:22.5 Circuit en funcionament amb maquinària i vagons de diferents èpoques realitzats per Ignasi Camps
  • Edifici Moll de mercaderies: Projecció continua de filmacions sobre el carrilet de l’Alt Berguedà. Arxiu Família Costa – Amills
  • Exterior: Exposició i venda de llibres de Carles Salmeron, col·lecció Els Trens de Catalunya amb 21 volums: Els trens del Berguedà, història dels FF.CC. industrials del Berguedà; Els ferrocarrils catalans, cent anys d’història; Tren de la Pobla de Lillet, història del ferrocarril Guardiola-Castellar; Els ferrocarrils catalans, arquitectura i arqueologia industrial, o Els ferrocarrils catalans, del vapor a l’electricitat.

Carles Salmeron i Bosch, va ser autor i editor de gairebé d’una quaranta llibres d’acurada qualitat científica i tècnica sobre la història del ferrocarril a Catalunya i Europa, entre els quals destaquen La Enciclopèdia dels Transports d´Europa i la col·lecció Els Trens de Catalunya, amb 21 volums.

  • Food-track Cuca de Llum de AV Cal Pons

Activitats

12.00 h

Històries del tren del Berguedà: Xerrada a càrrec de Joan Carles Salmeron, historiador, director de Términus – Centre d’Estudis del Transport, autor de diversos llibre sobre ferrocarril, ens endinsarà en la història del carrilet de l’Alt Llobregat, des dels seus inicis fins al tancament de la línia, l’any 1973.

Joan Carles Salmeron és autor, entre d’altres publicacions: Cent anys del tren del tren a Olesa, Abrera i Monistrol, La formació dels Ferrocarrils Catalans; Els trens de la sal
Un segle de ferrocarril i mineria al Bages; El nou telecabina Cadí-Moixeró de La Molina, Una estació de muntanya capdavantera, o El Cremallera de Núria Noranta anys d’història, entre d’altres.

17.00 h

Les filmacions del tren de l’Alt Llobregat d’Ignasi Costa Carrió, de Guardiola de Berguedà. Xerrada a càrrec de Ignasi Costa Amills sobre les pel·lícules del seu pare i vivències familiars i personals amb el tren

17.30 h

Un tren ple de vida, audiovisual sobre el carrilet a càrrec de Ramon Soler

L’estació de Cal Vidal

Situada al quilòmetre 33,500 va sorgir a partir de l’entesa de l’empresa ferroviària amb els amos de la colònia que els van oferir l’espai i el subministrament d’aigua, indispensable per al bon funcionament de les màquines de vapor que, superat no sense esforç la pujada de La Granota, es recuperaven en aquets punt. L’estació disposava de tres edificis: el de viatgers i que incloïa, sota teulada, el petit habitatges del cap d’estació, el dels serveis (WC) i el moll de mercaderies cobert que tenia un petit magatzem.

Completaven les instal·lacions de l’apartador de Cal Vidal  –aquest era el nom oficial tot i que tothom el qualificava d’estació–, una aiguada per a les locomotores de vapor (entre les vies 1 i 2); un dipòsit elevat d’aigua de construcció metàl·lica i 16.000 litres de capacitat alimentat per una bomba elèctrica d’un altre dipòsit d’obra de 10.000 litres de capacitat situat darrera de l’apartador; també hi havia una bàscula per a carros, situada a tocar del camí de la colònia, i una segona bàscula, aquesta al moll, de 500 kg de càrrega màxima.

El tren al seu pas pel poble i les colònies de Puig-reig. Manel Iglesias Rovira, Josep Artero Traserra i Rosa Serra Rotés. L’EROL 156-157 El tren a l’Alt Llobregat. 2023

Organització: Museu de la Colònia Vidal, Àmbit de Recerques del Berguedà, AV de Veïns de Cal Pons, Associació Amics de les Colònies de l’Alt Llobregat i Ajuntament de Puig-reig

Divendres, 13 i dissabte, 14 d’octubre

CINEMA: HISTÒRIES AMB TRENS

Projecció en pantalla gegant 4×3 m LED de pel·lícules clàssiques i recents en les que el tren és protagonista

Divendres, 13 / Teatre de Cal Rosal

19 h: Con faldas y a lo loco (Some Like It Hot) de Billy Wilder (1959) amb Marilyn Monroe, Jack Lemmon, Tony Curtis. Època de la Llei Seca (1920-1933). Joe i Jerry són dos músics del munt que es veuen obligats a fugir després de ser testimonis d’una venjança entre dues bandes rivals. Com que no troben feina i la màfia els persegueix, decideixen vestir-se de dones i tocar en una orquestra femenina. Joe (Curtis) per conquistar Sugar Kane (Monroe), la cantant del grup, fingeix ser un magnat impotent; mentrestant, Jerry (Lemmon) és festejat per un milionari que vol casar-se amb ell.

22 h: Compartimento Nº 6 (Hytti nro 6 / Compartment No. 6) de Juho Kuosmanen (2021) Festival de Cannes: Gran Premi del Jurat (ex aequo).

Una jove universitària finlandesa agafa un tren cap a Moscou per anar al jaciment arqueològic de Múrmansk. Allà haurà de compartir el compartiment amb un desconegut, un miner rus. Aquesta convivència i unes trobades improbables uniran a poc a poc aquests dos éssers completament oposats.

Dissabte, 14 / Edifici Batan i Cardes de Cal Pons

19 h  Los apuros de un pequeño tren (The Titfield Thunderbolt) de Charles Crichton (1953)

Encantadora i entranyable comèdia ferroviària dirigida per Charles Crichton amb l’inconfusible segell britànic dels Estudis Ealing, responsables d’algunes de les millors comèdies de la història del cinema. Tot i el seu innocent plantejament la història escrita per T.E.B. Clarke guarda la important lliçó sobre la força de la unió popular i l’esperit de superació.

Un petit poble anglès està a punt de perdre la seva estació de tren, per això decidiran unir esforços i fer-la funcionar ells mateixos, competint amb la companyia local d’autobusos.

El cinema a les colònies del Llobregat

Una de les primeres pel·lícules que van exhibir els germans Lumière, que feia només poques setmanes, un 28 de desembre del 1895, havien inventat el cinema com a espectacle públic amb la primera funció pagada de pel·lícules, va ser L’arribada del tren a l’estació de Ciotat.

Es tractava d’un programa de deu curts molt senzills als quals es va sumar després L’arribada del tren, ja el 1896. La pregunta que es fan alguns estudiosos i historiadors és “En veritat es va espantar la gent?”. Sembla un mite ressonant però no gaire senzill de demostrar.

Amb aquestes projeccions en dos espais emblemàtics de Cal Rosal i Cal Pons, utilitzant les darreres tècniques de projecció, es vol fer un reconeixement del vincle important existent entre el tren i el cinema, des dels mateixos orígens de la indústria cinematogràfica, a la vegada que es recupera la important tradició cinematogràfica existent en moltes de les colònies del Llobregat.

Participen Kino Puig-reig, Konvent, Associació Cultural i Esportiva Cal Rosal, Àmbit de Recerques del Berguedà, Amics de les Colònies de l’Alt Llobregat, amb la col·laboració dels ajuntaments de Puig-reig i Berga.

Diumenge, 15 d’octubre

PORTES OBERTES A L’ESTACIÓ DE PUIG-REIG

A partir de les 11 h del matí

Visites comentades a l’estació de tren de Puig-reig, situada davant de Cal Pons, una de les poques edificacions que avui es mantenen del ferrocarril al Berguedà

Amb la participació de Josep Vilalta Prat, que va ser cap de l’estació de Puig-reig, com també ho havia estat seu pare, i de la historiadora Rosa Serra Rotés, directora de la revista L’Erol, que en el seu darrer número doble està totalment dedicat al Tren de l’Alt Llobregat.

Antiga estació del tren de Puig-reig

El vincle del tren de l’Alt Llobregat amb les seves colònies, es rellevant. El Tranvia o Ferro-carril Económico de Manresa a Berga el van projectar i finançar els fabricants establerts a la vora del Llobregat. Aquest fet es produïa en els temps del caciquisme més violent, quan en unes eleccions es podien produir fins i tot assassinats. Dos dels grans protagonistes d’aquesta època van ser Josep Pons Enrich, un manresà immensament ric i influent que establí a Puig-reig la seva colònia, i la família berguedana dels Rosal, que exercia un gran poder polític i econòmic a Berga i pobles veïns.

L’estació de Puig-reig

Els Pons van fer construir l’estació de Puig-reig davant mateix de la seva colònia on va créixer un carrer de cases i negocis vinculats amb el comerç i els serveis ferroviaris, batejat oficialment amb el nom de Carrer del Comerç, però que tothom va anomenar l’Estació. En aquets mateix indret, davant per davant de l’estació, es va construir la caserna de la Guardia Civil, finançada pels Pons, vigilant i protectora no només de l’estació, sinó també de la colònia.

L’interès dels Rosal era que el ferrocarril arribés a la seva fàbrica, bo i que calgués rectificar el projecte inicial. I no solament això; van presentar un projecte que d’haver estat aprovat els hauria permès fer arribar els vagons del ferrocarril fins a la mateixa porta de l’establiment fabril on, amb una giratòria, s’haurien introduït al pati de la mateixa fàbrica.

Diumenge, 22 d’octubre

VILADOMIU VELL, PASSEJADA PER LA PRIMERA COLÒNIA DE GIRONELLA

Lloc: Plaça de l’Església de Viladomiu Vell (Gironella) / 11 h del matí

Visita guiada per diferents indrets de la colònia a càrrec de la historiadora Rosa Serra, i el president de l’Associació de Veïns de Viladomiu Vell, Miquel Serra

Colònia Viladomiu Vell (Gironella)

Viladomiu Vell va ser la primera colònia que construí Tomàs Viladomiu i Bertran. Situada a l’indret conegut com a plana de Sant Marc, al terme municipal de Gironella, de seguida comptà amb tots els elements característics d’una colònia en ple rendiment com son la fàbrica, els habitatges per als treballadors, la torre de l’amo, l’església i els edificis de serveis.

Actualment, Viladomiu Vell és una de les colònies més ben conservades de l’alt Llobregat, amb edifici notables com l’església, dedicada a Sant Marc, que es va començar a construir l’any 1883 i rehabilitada posteriorment el 1948, on s’hi conserven cinc altars de marbre i diverses pintures, amb un campanar construït l’any 1950, l’antiga torre dels amos, el xalet o el passeig amb pisos de galeries.

Participen Associació de veïns de Viladomiu Vell, Àmbit de Recerques del Berguedà i l’Associació Amics de les Colònies de l’Alt Llobregat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Gironella

Explore
Drag