Skip links
Obertura del tram de la Via del carrilet entre Viladomiu Vell i Viladomiu Nou

Avança la recuperació de la Via del carrilet per a vianants i ciclistes

El nou tram obert permet enllaçar Viladomiu Vell, Viladomiu Nou i properament amb el Guixaró

Els ajuntaments de Gironella i Casserres estan els primers municipis del baix Berguedà en impulsar la recuperació de l’antiga via del carrilet que enllaça les diferents colònies industrials de la zona, per convertir-la en una via verda per a vianants i ciclistes.

Les actuacions s’estan desenvolupant en quatre trams dels dos municipis: d’una banda a Gironella, el tram inicial des de Cal Bassacs fins a la rotonda de la C-16, al Polígon del Camp dels Pals, un segon tram que va paral·lel a la carretera C-16Z a Viladomiu Vell, un tercer tram a Viladomiu Nou fins al pont de la riera de Clarà, i un quart tram, dins el terme de Casserres, que arriba fins al Guixaró.

El primer tram de Cal Bassacs al Camp dels Pals ja està en servei i el tercer tram, entre Viladomiu Vell i Viladomiu Nou, es troba en la fase final. El tram central, que transcorre paral·lel a la carretera C-16Z està a punt d’iniciar-se i l’executarà la Diputació de Barcelona com a titular de la carretera. El darrer tram, fins al Guixaró, està previst que estigui acabat abans de final d’any.

Com a atractius rellevants en aquests nous vials hi ha el fet de disposar d’un paviment de qualitat amb una amplada de 2,10 metres, així com d’enllumenat públic al llarg del recorregut.

Complementant aquests trams dins el municipi de Gironella, l’ajuntament de Casserres també està a punt d’iniciar les obres de continuació de la via del carrilet des del pont de la riera de Clarà fins al Guixaró. Amb l’execució d’aquests quatre trams, la via verda del carrilet permetrà un recorregut de prop de tres quilòmetres per a bicicletes i vianants.

El projecte és d’una gran importància per aquest territori ja que no suposa només la recuperació d’un camí que havia estat la via del ferrocarril, sinó també per facilitar una mobilitat a peu o en bicicleta. La nova via permet recuperar la relació entre els diferents nuclis i colònies amb una circulació lenta i agradable, un passeig que permet revaloritzar i posar més a l’abast el patrimoni de Gironella.

Tram Viladomiu Vell – Viladomiu Nou

Actualment, entre Viladomiu Nou i Viladomiu Vell, malgrat que el flux de vianants és constant, existeix una desconnexió de mobilitat a peu que no sigui pel voral de la carretera. La importància del projecte es precisament recuperar un traçat que ofereix al vianant un camí segur i segregat del cotxe, i que alhora sigui un espai més amable i respectuós amb l’entorn.

El nou vial afegeix nous elements d’interès com son el túnel de Viladomiu i el pont sobre la riera de Clarà, dues infraestructures que afegeixen al·licients per a la seva utilització com elements singulars i històrics en els que la presència de l’antic carrilet és més present que en altres indrets del recorregut.

Aquest tram entre els dos Viladomius té una llargada de prop de 500 metres i presenta un entorn molt canviant pel fet de transcórrer en un espai no obert, atrinxerat entre talussos, així com per un túnel de 210 metres de llargada amb il·luminació, i un pont de 180 metres de llarg.

El pressupost d’aquesta actuació és de 373.965,99 euros.

Tram Viladomiu Nou – Guixaró

Aquest tram entre Viladomniu Nou i el Guixaró té una llargada de 920 metres i segueix l’antiga via del carrilet, per sota la carretera C16z seguint el Llobregat. El punt inicial és tot just creuat el pont de de la riera de Clarà i el punt final és a la trobada amb l’accés del Guixaró des de la C-16Z.

Actualment, l’antiga via del tren és un camí que està desconnectat de la xarxa de camins de la zona. Des de l’inici del tram fins a arribar a les primeres construccions del Guixaró, el tram es pot passejar fàcilment però és a partir de la trobada amb la colònia que el pas queda interromput degut a la presència d’abundant vegetació i a la topografia accidentada.

L’actuació, que compta amb un pressupost de 423.230,02 euros, facilitarà la comunicació de vianants entre les dues colònies tot reprenent l’antic traçat de la via del carrilet i vinculant-lo amb l’entramat d’itineraris existents que connecten amb les colònies.

Quatre trams en obres o servei

De moment son quatre els trams de la Via del carrilet que estan en obres o en servei: tres al municipi de Gironella i un al de Casserres. Faltaran encara uns quants trams per completar perquè sigui possible fer tot el recorregut previst de la Via Verda del Llobregat. A Gironella quedarà pendent el tram de cal Bassacs fins al centre de la vila i completar la travessera que haurà de seguir fins a la sortida nord i enllaçar amb l’accés a l’Ametlla de Casserres.

Al baix Berguedà la ruta s’inicia a Cal Rosal, on ha d’enllaçar amb la Via de Pedret, i des d’aquí per un costat arribar fins a Berga, i per l’altra fins a Gironella. En aquest tram de Cal Rosal a Gironella la via del tren anava paral·lela a la carretera, dins el municipi d’Olvan. La recuperació del recorregut és una obra fàcil, ja que la plataforma encara es conserva i qui li correspon executar-la seria la Diputació de Barcelona com a titular de l’antiga C-1411.

La Diputació de Barcelona va iniciar a principis del mes de juny les obres del tram entre la rotonda del camp dels Pals i Viladomiu Vell, on es troba amb el nou tram fins a Viladomiu Nou inaugurat el 27 de juny de 2025.

Al sud del baix Berguedà, un cop finalitzat el tram fins al Guixaró, s’entra al municipi de Puig-reig. En aquest cas el mateix estudi d’arquitectes que ha fet els trams de Casserres i Gironella, també té l’encàrrec de l’Ajuntament de Puig-reig de treballar en el recorregut. Així, del Guixaró fins a cal Prat, on el tren tenia un baixador, la via també anava en paral·lel a la carretera.

Els problemes principals per recuperar tot el recorregut per on anaven les vies son conseqüència de la construcció de l’autovia C-16, ja que el diferents indrets, com les grans rotondes de Puig-reig, l’itinerari de la via queda del tot desdibuixada. Això obligarà a estudiar el recorregut per donar accés al centre de Puig-reig.

Explore
Drag